Nástroje pro usnadnění přístupu

Skip to main content

Nesmíme zapomenout na ochranu vody

Koronavirová epidemie nám hodně mění životy. Mnoho tradičních akcí se ruší, děti nechodí do škol, mnoho aktivit je omezeno. Jednoznačnou prioritou těchto dnů je ochrana zdraví a životů nás všech. Tomu je nyní podřízen život nejen v naší zemi. V první linii boje s koronavirem slouží zdravotníci a jim je třeba vyslovit velký dík. Stejně tak všem, kdo jim a nám ostatním pomáhají, třeba šitím a rozvozem roušek.

Ale ani v této zvláštní době nesmíme zapomenout na ochranu vody. Zvlášť my na okrese Hodonín. Kauza těžby štěrků v blízkosti našeho největšího zdroje pitné vody Bzenec – komplex je stále aktuální. Zájem těžaře o získání povolení těžby trvá a tím trvá i nebezpečí ohrožení našeho zdroje. Dopady dlouhodobého sucha na krajinu a vodní zdroje pokračují, pokračuje pokles hladin podzemních vod a pokles vydatnosti zdrojů podzemních vod. Všechny prognózy upozorňují na další prohlubování klimatických změn a je velkým hazardem otevírat těžebnu štěrku tak blízko našeho zdroje pitné vody Bzenec – komplex.

Za ochranu našeho zdroje pitné vody se měl uskutečnit dne 25. dubna 2020 „Pochod za vodu pro lidi“. Tak jako mnoho jiných akcí musel být zrušen. Ale ruší se jen termín, akce se uskuteční v náhradním termínu, jakmile bude zrušen nouzový stav a z něj plynoucí opatření. O náhradním termínu budete včas informováni na mé facebookové stránce a na www.zavoduprolidi.cz.

S přáním pevného zdraví
Ing. Bc. Anna Hubáčková
senátorka za Hodonínsko

 

Přehledně: harmonogram otevírání provozoven a prodejen

Vláda schválila podrobný plán postupného uvolňování restriktivních opatření od 11. května 2020, který by měl platit v případě, že se bude dařit držet šíření koronaviru pod kontrolou. Díky příznivé situaci plán o dva týdny urychlila, poslední vlna rozvolňování tedy nově přijde 25. května. V plném rozsahu se do července výuka do škol nevrátí. Jako poslední by mohli jít do školy žáci druhého stupně základních škol a středoškoláci. Od 11. května se budou moci nově konat společenské a sportovní akce s účastí do 100 osob.

zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3076715-prehledne-kdy-se-maji-otevrit-restaurace-kdy-kadernictvi-vlada-zverejnila-harmonogram?fbclid=IwAR3wVGhaR1kZ3q_39fOTyPyiT37ZySEe95lzq_-h9ee6r_u4iZIcCYcPP4U

Předpisy a nařízení platná od 11. 5. 2020

 

Co už platí od 27. dubna

V tento den otevřely všechny maloobchodní provozovny do 2500 metrů čtverečních. Zatím to však neplatí pro ty, které se nacházejí v nákupních centrech nad pět tisíc metrů čtverečních, pokud nedisponují samostatným vchodem z venkovních prostor.

Jejich otevření doprovázejí důležité preventivní požadavky. Patří mezi ně dodržování odstupů dva metry, respektive na jednoho zákazníka by mělo být počítáno s nejméně 10 metry čtverečními prodejní plochy. Na místě musí být dostupná dezinfekce rukou. Nezbytné jsou roušky u zákazníků i zaměstnanců. Personál bude pracovat v rukavicích a rukavice budou pro klienty na vyžádání. Plochu provozovny je možné přehradit páskou nebo jiným vhodným způsobem, aby respektovala maximální dočasně povolený výměr.

Specifika jsou i pro práci se zbožím. Nepovoluje se zkoušení oblečení, takže nebudou otevřeny zkušební kabinky. V případě vrácení zákazníkem v rámci reklamace ponechá provozovatel zboží tři dny v „karanténě“ bez použití. Uloží ho v obalu do kontejneru/krabice s nápisem „Karanténa“ a uvedenou dobu nebude se zbožím nemanipulovat ani vracet do prodeje. Zkoušení zboží by mělo podle vyjádření ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) být možné od 11. května.

Fungovat mohou od 27. dubna také posilovny bez zázemí či autoškoly, otevřít smějí i knihovny a vnější prostory zoologických, dendrologických a botanických zahrad. I v těchto případech je třeba dodržovat určitá hygienická pravidla.

Například pro knihovny platí, že po vrácení knihy je nutné ji odložit bokem do krabice/boxu s označením „Karanténa“, další manipulace s ní bude umožněná až po uplynutí následujících dvou dnů. Pracovníci knihoven by měli nosit rukavice při kontaktu s knihami a dalším podobným zbožím. U vstupu do knihovny zákazník provede dezinfekci rukou, přičemž dezinfekční prostředek zajistí provozovatel knihovny.

Ne všechny knihovny vládní možnosti na otevření využily. Například většina poboček Městské knihovny v Praze otevře až v pondělí 4. května. Podle ředitele Tomáše Řeháka nebylo možné ze dne na den uvést knihovny do běžného provozu. Ústřední městská knihovna na Mariánském náměstí otevře až o týden později.

Posilovny a fitness centra se otevírají bez možnosti využití zázemí, jako sprchy a šatny. Podle ministra zdravotnictví do zákazu nespadají toalety. Mezi hygienické požadavky na provoz patří zejména omezení kapacity při zachování principu rozestupů minimálně 10 metrů čtverečních na cvičícího, vstup a cvičení pouze se zakrytými ústy a nosem a zajištění dezinfekce strojů, nářadí a míst, kde klient prochází. Je také možné realizovat individuální tréninky. V sálech na stacionární skupinová cvičení bez osobního kontaktu by měla být zachována vzdálenost mezi jednotlivými cvičícími minimálně dva metry a dodržena maximální 8 cvičících plus trenér.

V případě zoologických, botanických a dendrologických zahrad zájemci o návštěvu budou moci využívat výlučně on-line nákup časových vstupenek bez možnosti jejich zakoupení na místě.

K rozvolnění opatření ohledně bohoslužeb došlo 24. dubna. Od tohoto dne se mohou konat náboženské obřady s účastí do patnácti lidí. Během nich je ale potřeba uplatnit preventivní hygienická opatření. Účastníci budou muset dodržovat rozestupy,  mít vydezinfikované ruce a po dobu bohoslužby mít na ústech roušku.

Rozvolnění opatření 27. dubna neplatí pro provozovny, kde dochází ke kontaktu poskytovatele služby s povrchem těla zákazníka (holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetické, masérské, regenerační nebo rekondiční služby).

Uvolnění se netýká ani kaváren, lahůdkářství, vinoték, pivoték s výjimkou prodeje bez konzumace v prodejně a prodeje s konzumací přes výdejní okénko, restaurací, hospod, bufetů s výjimkou prodeje přes výdejní okénko, školních jídelen s výjimkou výdeje přes výdejní okénko mimo provozovnu a zaměstnaneckého stravování s výdejem jídla pro veřejnost.

Od 11. května

Aktualizovaný vládní plán pro tento den počítá s otevřením prodejen v nákupních centrech, provozoven nad 2500 metrů čtverečních mimo nákupní centrarestaurací s výdejními okénky či zahrádkami, kadeřnictví. Harmonogram počítá i s otevřením venkovních prostor zámků, hradůskanzenůvenkovními tréninkovými aktivitami profesionálních sportovců.

Od pondělí 11. května budou moct lidé navštívit také společenské a kulturní akce, jakými jsou například kina, divadla, koncerty či cirkusy. Podle vládního nařízení bude platit maximální účast 100 lidí. Stejné číslo bude platit i pro svatby.

V divadlech bude možné obsadit jen každou druhou řadu, v kinech by mělo dvojici diváků od dalších oddělit minimálně jedno volné sedadlo. Do muzeí, galerií a výstavních síní bude smět po jejich otevření jen 100 lidí současně a maximálně jeden člověk na každých deset metrů čtverečních.

Od 25. května

Od 25. května budou podle nového plánu v provozu vnitřní prostory restaurací, hotely, kempy, dosud nepovolené taxislužby či divadla. Kabinet chce ještě specifikovat, jestli zvýší povolený počet pro účast na kulturních, společenskýchsportovních akcích. Uvolněny má být také provoz vnitřních prostor botanických a zoologických zahrad.

ŠKOLY SE NEOTEVŘOU NAJEDNOU

Ministr školství Robert Plaga (ANO) řekl, že postupné otevírání bude platit i pro školy. Nejméně se počítá s návratem žáků 2. stupňů základních škol a středoškoláků nižších ročníků.

Co už platí od 27. dubna

Vrátit se mohli studenti všech ročníků vysokých škol, a to za účelem konzultací, zkoušení, či praxe. I to má svá omezení. Při společných aktivitách jich může být maximálně pět. Mohly by se tak konat například státnice či rigorózní zkoušky.

Povolena je také osobní přítomnost všech studentů na klinické a praktické výuce. Rovněž jsou umožněny individuální návštěvy knihoven a studoven za účelem vyzvednutí nebo odevzdání studijní literatury. Studenti se také mohou osobně dostavit na konzultaci nebo na zkoušení do pěti osob.

Studentům se rovněž povoluje účast na laboratorní, experimentální nebo umělecké práci zejména pro realizaci závěrečných prací v rámci bakalářského, magisterského nebo doktorského studia za přítomnosti nejvýše pěti osob.

Od 11. května

Pokud to situace dovolí, mohly by se v tento den otevřít školy pro maturanty, jde například o konzultace s pedagogy.

Škola se také otevře pro žáky 9. ročníků základních škol. Výuka bude dobrovolná a omezena doporučením, aby se v jedné skupině učilo pouze patnáct dětí bez možnosti průběžně složení skupiny měnit. Družiny fungovat nebudou. O nošení roušek má rozhodnout v hodině učitel, povinně je budou žáci nosit ve společných prostorách škol. Vedení škol bude muset zajistit, aby se žáci před školou neshlukovali.

Na vysoké školy se budou moci vrátit studenti všech ročníků. I zde bude platit podmínka maximální kapacity 15 posluchačů, ale ta se nebude vztahovat na klinickou a praktickou výuku. Plně obnovena bude prezenční výuka ve školách při dětských domovech, výchovných a diagnostických ústavech nebo ve školách při zdravotnickém zařízení.

Od 25. května

Podle aktualizovaného harmonogramu bude v tento den možnost osobní
přítomnosti žáků 1. stupně základních škol a jejich organizované a zájmové aktivity
nepovinného charakteru formou školních skupin. Maximální počet ve skupině bude opět omezen na 15 žáků. Vláda upozornila, že rozložení těchto skupin nebude možné měnit.

Po 1. červnu

Po tomto termínu počítá ministerstvo školství s prvními maturitními zkouškami. V červnu se pak odehrají také přijímací zkoušky na střední školy. Formou třídních hodin či konzultací by se do škol mohli v posledním měsíci školního roku vrátit i žáci druhého stupně základních škol a středoškoláci, netýká se to studentů posledních ročníků.

***

24. 4. 2020: Díky příznivému vývoji epidemiologické situace ve výskytu nemoci covid-19 vláda Andreje Babiše na mimořádném jednání ve čtvrtek 23. dubna 2020 schválila rychlejší scénář uvolňování mimořádných karanténních opatření. Od pátku byla změněna pravidla omezení volného pohybu osob a lidé mohou chodit na veřejnosti či sportovat v až desetičlenných skupinkách. Od pondělí budou moci otevřít i provozovny až do 2 500 metrů plochy s výjimkou těch v nákupních centrech.

Od pátku 24. dubna se změní pravidla pro pohyb a pobyt na veřejnosti. Pohyb venku a při sportování bude omezen na nanejvýš desetičlenné skupiny, pokud nejde o rodinné příslušníky či výkon profese, a lidé si musí od sebe udržovat alespoň dvoumetrový odstup. Věřící se budou moci zúčastnit bohoslužeb, pokud jich v kostele či sboru nebude více než patnáct najednou a dodrží stanovená hygienická pravidla. Povolena je i spolková činnost, které se nesmí účastnit najednou více než deset osob.Vláda Andreje Babiše také rozhodla, že urychlí naplánovaný scénář otevírání obchodů a provozoven. Od pondělí 27. dubna tak budou moci kromě již avizovaných menších krámků a provozoven otevřít i ty větší, a to až do 2 500 metrů prodejní plochy. Od pondělí mohou spustit provoz také posilovny, fitness centra a tělocvičny, ovšem bez možnosti využívat šatny a sprchy, autoškoly či zoologické a botanické zahrady s výjimkou uzavřených pavilonů.

Povolení se nadále netýká provozoven ve velkých nákupních centrech nad 5 000 m2, které nemají vlastní vstup zvenku, stravovacích zařízení s výjimkou prodeje výdejním okénkem a také provozoven, ve kterých dochází ke kontaktu poskytovatele služby s povrchem těla zákazníka. Všichni provozovatelé budou muset splnit přísné hygienické podmínky a nároky, například na dodržování nejméně dvoumetrového odstupu mezi zákazníky, na dezinfekci či na vybavení prodejen. Například zákazníci v prodejnách s oblečením si nebudou moci zboží zkoušet, zoologické zahrady zase mohou prodávat vstupenky jen on-line a to tak, aby se v areálu nenacházelo více než 150 osob na hektar plochy. Urychlit by se mohly i další vlny uvolňování, jak uvádí tisková zpráva Ministerstva průmyslu a obchodu.

Od pondělí také platí, že na konzultace, klinickou a praktickou výuku a praxi na vysoké škole či do vysokoškolské knihovny mohou začít individuálně chodit i studenti nižších ročníků.

Ministři od pondělí 27. ledna také na návrh Ministerstva vnitra změnili pravidla pro překračování státních hranic. Okruh cizinců, kteří mohou za vládou stanovených podmínek vstoupit do České republiky, se rozšířil o občany EU, kteří přijíždějí za účelem výkonu ekonomické činnosti nebo jako studenti vysokých škol ze zemí EU. Pro české občany a cizince s trvalým pobytem nově platí, že buď při návratu do ČR předloží potvrzení o negativním testu na covid-19, nebo půjdou do karantény. Podrobnosti naleznete v tiskové zprávě Ministerstva vnitra.

Vláda také souhlasila s rozhodnutím ministra zdravotnictví zrušit zákaz přijímat pacienty do lázeňské rehabilitační péče. Lázeňská zařízení budou ale moci ubytovávat klienty jen po jednom v pokoji s výjimkou členů společné domácnosti, omezeno bude i společné stravování a skupinové procedury. Ministerstvo zdravotnictví také snížilo nároky na vyčlenění lůžek pro klienty sociálních služeb s prokázaným onemocněním covid-19 v krajských a pražských zařízeních lůžkové péče, a to z 60 na alespoň 10 lůžek na 100 000 obyvatel.

Vláda schválila rovněž návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 v oblasti sportu, který předloží Parlamentu k projednání ve stavu legislativní nouze. Cílem mimořádného zákona je pomoci spolkům a sportovním organizacím, které byly postiženy dopady koronavirové krize. Na tyto neziskové organizace se totiž nevztahuje žádný ze zatím vládou vypsaných programů na pomoc ekonomickým subjektům. Vláda proto navrhuje v tomto směru rozšířit pravomoci Národní sportovní agentury, aby mohla připravit návrh příslušného dotačního programu.

Vláda vzala na vědomí také realizaci Studie kolektivní imunity SARS-CoV-2-CZ-Preval, do které se ode dneška zapojilo pět velkých zdravotnických zařízení v České republice s cílem zjistit na základě reprezentativního vzorku testů na přítomnost protilátek nemoci covid-19, kolik osob v České republice tuto nemoc prodělalo a má proti ní v těle vytvořené protilátky. Informace o studii obsahuje tisková zpráva Ministerstva zdravotnictví.

Výsledky jednání vlády: http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-23-dubna-2020-181165/.

Vydáno 23. 4. 2020:

Od pondělí 27. dubna:

  • provozovny do 2500 m2 s vchodem z ulice
  • autoškoly
  • posilovny a fitness centra bez sprch, šaten a sociálních zařízení
  • bohoslužby do 15 osob
  • knihovny
  • zoologické a botanické, dendrologické zahrady bez vnitřních pavilonů
  • prezenční výuka ve školách při dětských domovech se školou, výchovných a diagnostických ústavech

Od pondělí 11. května:

  • všechny provozovny v obchodních centrech
  • provozovny nad 2500 m2, které nejsou v nákupních centrech
  • zahrádky v restauracích, hospodách, bufetech, kavárnách, vinotékách, pivotékách (zároveň stále platí prodej přes výdejové okénko)
  • holičství, kadeřnictví
  • pedikúry, manikúry
  • solária
  • kosmetické, masérské, regenerační nebo rekondiční služby
  • muzea, galerie
  • hradym zámky, skanzeny (venkovní prostory)
  • venkovní tréninkové aktivity pro profesionální sportovce s vyloučením veřejnosti

Od pondělí 25. května budou otevřeny:

  • vnitřní prostory restaurací, bufetů, hospod, vináren, kaváren, pivoték
  • hotely a další ubytovací služby
  • nelicencované taxislužby
  • tetovací salóny (piercing)
  • divadla, zámky, hrady (vnitřní prostory)
  • zotavovací akce pro děti do 15 let
  • hromadné akce s odstupňovaným počtem účastníků
  • kulturní, společenské i sportovní akce (počet osob bude specifikován)
  • svatby
  • zoo (včetně vnitřních pavilonů)

Opatření o uzavření provozoven vláda zavedla 12. března. Postupně je rozvolňuje. Od začátku zůstaly otevřené supermarkety, lékárny, květinářství nebo drogerie. Před Velikonocemi přišla první vlna uvolnění a otevřít se mohly stavebniny nebo hobby markety. Druhá vlna uvolnění přišla toto pondělí.

***

Vydáno 15. 4. 2020:

Od pondělí 20. dubna budou moci opět začít fungovat řemeslníci, farmářské trhy, budou se moci konat malé svatby či individuální konzultace a zkoušky pro studenty nejvyšších ročníků na vysokých školách. Jako součást scénáře postupného uvolňování platnosti vyhlášených mimořádných opatření to na jednání v úterý 14. dubna 2020 naplánovala vláda Andreje Babiše.

Vládní plán na postupnou normalizaci života v České republice v souvislosti s rozvolňováním preventivních karanténních opatření má pět etap. Scénář, který připravilo Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a odborníky-epidemiology, projednala vláda. První fáze uvolňování je naplánována na pondělí 20. dubna a měla by se týkat provozoven řemeslníků, autobazarů a autosalónů, farmářských trhů a tréninků profesionálních sportovců na venkovních sportovištích za přesně definovaných podmínek. Povoleny budou také svatby s účastí do deseti osob při dodržení specifických hygienických podmínek.

Celý proces, pokud nedojde ke zhoršení epidemiologické situace, by měl prozatím vyvrcholit v pondělí 8. června, kdy by měly být otevřeny i ty největší provozovny, nákupní centra, vnitřní prostory stravovacích provozoven, divadla, zámky či sportovní akce s účastí do 50 osob. To by znamenalo, že by se k tomuto datu mohly začít bez diváků a v omezeném režimu začít hrát i profesionální soutěže v kolektivních sportech, avšak bez diváků.
Harmonogram uvolnění podnikatelských aktivit a dalších činností

Podobný scénář byl ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy připraven i pro školy v České republice. Nejprve, od pondělí 20. dubna, budou povoleny individuální konzultace a zkoušky pro studenty nejvyšších ročníků na vysokých školách při maximálním počtu do pěti osob na jednom místě. Maturitní zkoušky, závěrečné zkoušky a absolutoria na konzervatořích a vyšších odborných školách a omezené praktické vyučování bude možné uskutečnit nejdříve po 1. červnu a přijímací zkoušky na střední školy poté až v průběhu června. Scénář zatím počítá také s návratem do škol pouze pro děti 1. stupně základních škol, a to ještě jen v početně omezených skupinách na patnáct dětí a jedno dítě v lavici. Žáci druhého stupně by mohli do školy až v průběhu června, a to opět jen v menších skupinkách formou třídnických hodin.
Harmonogram uvolňování opatření ve školství i v podnikatelských aktivitách

Ministři schválili také další nasazení profesionálních vojáků. Příslušníci Armády ČR budou moci nově vypomáhat v případech nedostatku či přetížení zaměstnanců v zařízeních poskytovatelů sociálních služeb, pokud jejich zřizovatelé nebudou schopni potřebné personální kapacity zajistit vlastními silami. Armáda je připravena vyčlenit až 360 vojáků. Více v tiskové zprávě Ministerstva obrany.

Vláda schválila také návrh na zajištění péče o děti zaměstnanců Úřadu práce České republiky a České správy sociálního zabezpečení a okresních správ sociálního zabezpečení. Školní kapacity pro tyto děti musí zajistit krajští hejtmani a primátor hlavního města Prahy, stejně jako už teď museli zajistit péči o děti do 10 let například zaměstnanců bezpečnostních sborů či poskytovatelů zdravotních služeb. Vláda tím chce umožnit zaměstnancům těchto úřadů, kteří jsou v současné době velmi pracovně vytíženi vyřizováním administrativy v souvislosti s pomocí osobám a firmám postiženým koronavirovou krizí, aby se mohli plně věnovat své práci.

Vláda vzala na vědomí informaci Ministerstva zdravotnictví o operativním nákupu zdravotnických prostředků, přístrojů zdravotnické techniky a dalšího vybavení určeného pro poskytovatele zdravotních služeb a další potřebné subjekty v souvislosti s opatřeními k zamezení šíření nemoci COVID-19. Ministerstvo objednalo 359 přístrojů pro umělou plicní ventilaci a 520 kusů termokamer. Celkem 44 kusů plicních ventilátorů již bylo dodáno do skladu Státních hmotných rezerv.

Ministři také souhlasili s poskytnutím materiálního daru Republice Severní Makedonie. Česká republika pošle Severní Makedonii milion ochranných roušek na pomoc se zvládnutím epidemie koronaviru SARS CoV-2.

Zdroj: https://www.mzcr.cz/dokumenty/vlada-projednala-navrh-postupneho-uvolnovani-mimoradnych-opatreni_18995_1.html

Velkoplošná deratizace v obci

Upozorňujeme občany, že ve dnech 30. 4., 7. 5. a 14. 5. 2020 proběhne velkoplošná deratizace obce Prušánky firmou Deratex, která provede ošetření kanalizační sítě, veřejných ploch a vybraných objektů. Vzhledem k tomu, že je pravděpodobný výskyt hlodavců i v okolí obytných domů a hospodářských stavení, vyzýváme občany ke spolupráci při vyhledávání pobytu hlodavců. Pokud to situace vyžaduje, obraťte se přímo na pracovníky jmenované firmy nebo telefonicky. Nahlaste své požadavky TELEFONICKY na OÚ (518 374 125), aby bylo zabezpečeno komplexní ošetření obce.

DERATEX, spol. s r. o.

Sídlo: Staromlýnská 47, Zlín – Příluky, 760 01 760 01 Zlín
Telefon/fax: +420 577 431 128, e-mail: deratex@deratex.cz

Farnost Prušánky

Na stránkách farnosti http://www.farnostprusanky.cz/novy/ najdete spoustu informací a typů, jak oslavit křesťanské Velikonoce.

Opravy kostela pokračují. Na začátku dubna byl proveden otluk omítek v sakristii. Po Velikonocích se bude pokračovat venku. Finančně je možno přispívat na účet farnosti číslo: 4069505339/0800

Ke slavení velikonočních bohoslužeb se můžete připojit skrze televizi nebo internet. Velký přehled on-line přenosů najdete zde: https://www.mseonline.cz/

foto: Petr Omelka

Informace odpadového hospodářství 1/2020

Zpravodaj 1/2020: Vážení spoluobčané,
tento článek píši v době, kdy se rozhoduje o případném dalším prodloužení vládních opatření České republiky. Jak jistě z místního rozhlasu, kabelové televize a internetu víte, i obecní úřad uzavřel své prostory (po telefonické domluvě je možné určité věci na obci vyřídit). To se týká také sběrného dvoru a recyklační plochy. Tyto jsou a budou také až do odvolání uzavřeny. Proto vás žádáme, vydržte!

Pytlový sběr a vývoz komunálního odpadu v popelnicích bude probíhat tak jako vždycky, to je v úterý tříděný odpad a následně ve středu komunál. Zároveň vás žádáme, abyste ven dávali opravdu jenom zavázané pytle s papírem a recyklačním obalovým plastem, a ne věci, které by jste za normálního provozu sami vyvezli na sběrný dvůr. To samé je i u vývozu popelnic. Zaměstnanci v žádném případě nebudou brát věci, které do pytlů nepatří nebo se do popelnic nevejdou.
Tímto bych vám chtěl také poděkovat za trpělivost a vstřícnost. Pevně věřím, že tato „smutná doba“ nebude mít dlouhého trvání a vše se vrátí do normálních kolejí.

                                                                                                            Jan Nosek, místostarosta

Upozornění: Po zveřejnění článku ve Zpravodaji bylo povoleno otevření sběrných dvorů!

Od 14. dubna 2020 budou sběrný dvůr i recyklační plocha otevřeny podle běžných otevíracích hodin, tzn. v úterý a ve čtvrtek 15:30 – 18 hod. a v sobotu 8 – 12 hod.

Apelujeme na občany, aby respektovali následující pokyny:

– na sběrný dvůr nebo recyklační plochu jezděte jen v nejnutnějších případech

– do areálu bude vždy umožněn vjezd pouze jednomu vozidlu za účelem uložení odpadu

– další vozidlo bude moci vjet až po výjezdu předchozího

– ostatním příchozím je vstup do areálu sběrného dvora nebo recyklační plochy přísně zakázán

– je nutné dodržovat rozestupy ve frontě před bránou

Roušky nejsou separovaný odpad – netřiďte je!

Zpravodaj 1/2020: Pokud používáte jednorázové roušky nebo kapesníky, je třeba s nimi zacházet, jako by to byl infekční odpad, měly by skončit v uzavřeném plastovém pytlíku a odhozené by měly být v domácnostech v nádobě na komunální odpad, který opět – pokud používáte plastový obal – zavázaný vynášíte do černých/stříbrných kontejnerů nebo popelnic na komunální odpad!!!

Tento odpad v žádném případě nesmí končit v kontejnerech na  papír nebo v jakémkoliv jiném kontejneru na separovaný odpad!!!

Pokud se i naši zaměstnanci nakazí jakýmkoliv infekčním onemocněním a budou nuceni zůstat v izolaci nebo v karanténě, nebude nikdo, kdo by váš odpad odvezl k likvidaci.
Děkujeme, že jste zodpovědní jak k sobě, tak k ostatním, a že k tomuto problému přistoupíte aktivně.

Vaše TESPRA

Informace obecní policie 1/2020

Zpravodaj 1/2020: Začátek roku 2020 vypadal z pohledu naší obecní policie ideálně. Začali jsme fungovat v plném stavu dvou strážníků.  V prvních měsících se naše činnost vyvíjela v duchu běžného dne. Dohled v místech s vyšší frekvencí pohybu osob, jako jsou přechody a škola v době před zahájením výuky.  Dále první dva měsíce roku přinesly do knihy hlášení na osm desítek převážně přestupkových událostí. Zóna v Nechorách se výrazně zlepšila, ale i přes klidnější období roku se v několika případech řešila. Stejně tak bylo za toto období několik porušení vyhlášky obce o volném pohybu psů. Z mimořádných událostí jsme byli u stížností na pálení, respektive dým či u požáru stohu slámy. Stejně jako dokumentace a předávání k řešení poškození dopravního značení či další škodné události po nedávných poryvech větru.

V neposlední řadě tvoří naši náplň práce dohled nad bezpečností a plynulostí provozu spojený s orientačním měřením rychlosti na frekventovaných místech opět převážně v dobu zvýšeného pohybu osob. Jistě naznáte, že „letce jedoucí za bílého dne“ naší obcí osmdesáti kilometrovou rychlostí a více tady nechceme. K rozšíření dochází také na úseku bezpečnosti v oblasti kamerového systému. Od letošního roku jsme rozšířili kamerový dozor na ulice Mlýnská a Nová, čímž nekončíme. Cílem je, aby byla obec časem pokryta, včetně míst s vyšším pohybem osob.

Bohužel, co nás všechny v poslední době trápí, je zdraví a nákazová situace nejen v ČR. Obecní úřad, včetně nás, se snaží být co nejvíce nápomocen občanské inciativě a podílí se na distribuci roušek i zajišťování materiálu k jejich výrobě. Také pro převážně osamělé seniory je tu možnost dodání nákupů, aby se minimalizovala nákazová rizika. Vzhledem k tomu, že je stále velká poptávka po rouškách, se mi podařilo pro naši obec zajistit dodávku několika set roušek, které jsou už na obci a které budeme podle potřeby distribuovat mezi občany.

Závěrem asi netřeba připomínat, že nošení roušek je v těchto dnech na veřejnosti povinné a na dodržování tohoto nařízení s kolegou taktéž dohlížíme. Věřím, že se nám všem společně podaří zdárně současnou situaci zvládnout. K tomu přeji nám všem hodně zdraví a pevné nervy v této nelehké době. Za Obecní policii Prušánky

                                                                                                                          Adam Hellinger

Z naší knihovny 1/2020

Zpravodaj 1/2020: Vážení čtenáři a návštěvníci knihovny,

jak víte, všichni prožíváme velmi vypjaté období. V čase, kdy píši tento příspěvek, jsou knihovny až do odvolání uzavřené. Všechny výpůjčky se automaticky prodlužují.

Během měsíce ledna, února a března i nadále probíhaly besedy s předškoláky, školou i družinou. Více si můžete přečíst na webových stránkách knihovny. V březnu měl na KD přednášku chiropraktik pan Vinci László. Mám i další pozitivní správy. Ze statistiky za rok 2019 vyplynulo, že nám narostl počet registrovaných uživatelů – máme 297 čtenářů, z toho 132 dětí. Výpůjčky nám poskočily z 8610 za rok 2018 na 10164 za rok 2019. Vzrostl taky počet návštěvníků kulturních a vzdělávacích akcí. V dubnu měla být beseda se spolkem vojenské historie na téma legionáři našeho regionu, pokud bude, upřesníme datum. Koncem května probíhá jmenování našich prvňáčků čtenáři.

Přeji vám všem zdraví, dávejte se na sebe pozor a opatrujte se.

                                                                                                                Milena Hromková

Z činnosti ZŠ 1/2020

Milí čtenáři,

i přesto, že naše škola je v nouzovém režimu stejně jako všechno ostatní, pokusím se přes stránky zpravodaje přiblížit aspoň něco málo z jejího života.

Ze všech dětí se staly ze dne na den dálkoví studenti i přesto, že mají školy za rohem, učitelé učí online, z rodičů se staly učitelé. Stav, který si asi nikdo z nás ještě před pár týdny neuměl představit.

Co naplat, všichni bojují, jak se dá.

Začátkem nového kalendářního roku se ale přece jen stihlo něco málo v naší škole odehrát. Podpořily jsme polytechnické vzdělávání v celoškolní soutěži Bořek stavitel, kde děti ve třech kategoriích předvedly, co dovedou se stavebnicemi. Odměnou jim byla třeba skvělá pizza ze školní kuchyně nebo nové lego. Během se ledna se úspěšně dokončila rekonstrukce jazykové učebny, která je se svým vybavením a vzhledem takovou malou vstupenkou do 21. století. Společně s našimi deváťáky jsme se protančili plesem, děti si pak ještě stačily užít jarní prázdniny a krátce na to už byl život školy zastaven. Tradiční akci jako je Noc s Andersenem, projektový den Škola jinak nebo třeba den Země už bohužel letos nezvládneme, stejně jako třeba závěr plavecké výuky druháků a třeťáků. Ono obecně zůstává otázkou, co vlastně ještě tento školní rok stihneme.

V tuto chvíli je jasná minimálně jedna věc a tou je zápis našich budoucích prvňáků. Nové posily prostě potřebujeme. Samozřejmě i zápis se musí přizpůsobit situaci a předškoláci letos bohužel své dovednosti a vědomosti paní učitelce ve škole nepředvedou. Vše proběhne bez osobní účasti dětí i rodičů.

Prosím tedy rodiče, aby do zalepené obálky, kterou pak hodí přímo do poštovní do schránky školy, připravili tyto dokumenty:

  • vyplněnou a podepsanou žádost o přijetí k základnímu vzdělávání (žádost vyplňujete i v případě žádosti o odklad)
  • kopii rodného listu dítěte
  • vyplněný dotazník pro rodiče žáka 1. ročníku (uveďte i email pro zaslání pořadového čísla pro účel vyhlášení výsledků příjímacího řízení)
  • vyplněnou a podepsanou žádost o odklad (pokud o něj žádáte) společně s přiloženým vyjádřením poradenského pracoviště a dětského obvodního lékaře
  • obálku s těmito náležitostmi vhoďte přímo do poštovní schránky školy v období od 1. do 30. dubna 2020 (schránka je umístěna za vstupní bránou školy na sloupku z jeho vnitřní strany).

Všechny potřebné dokumenty najdete na webových stránkách školy v sekci Žádosti.

K organizaci zápisu do mateřské školy sdělíme bližší informace zhruba v půlce dubna v návaznosti na vývoj situace. Sledujte tedy náš web nebo Facebook. V souvislosti s mateřskou školou bychom také rádi informovali rodiče, že platby za školku zůstávají i nadále v stejné výši. Konečné vyúčtování a vratku očekávejte během letních prázdnin. To stejné platí pro vyúčtování kroužků.

Běh života se výrazně zpomalil a my doufáme, že to nebude mít velký dopad na plánované rekonstrukce školy, které by měly proběhnout během letních prázdnin. Na seznamu je jich poměrně dost, tak budeme všichni doufat, že vše půjde podle plánu. Prozradím, že jde např. o rekonstrukci počítačové učebny nebo výměnu linolea na hlavním schodišti. Uvidíme, necháme se překvapit.

Na závěr bych rád poděkoval hlavně rodičům za skvělou spolupráci v této mimořádné situaci, bez nich bychom to teď nezvládli. Víme, že to nemají jednoduché. Týmu učitelů děkuji za přístup a flexibilitu, která je teď velmi důležitá. Všem ostatním přeji pevné nervy a pevné zdraví a dávku optimismu smíchanou s nadhledem a nadějí, že se vše brzy vrátí do normálu. Asi všichni z nás si z těchto dní něco odnesou…a nemusí to být zrovna koronavirus…

Mějte se a držte se!

                                                                                                       Jakub Horňák, ředitel školy

Naši zastupitelé (3): Jan Váňa

Jan Váňa (49) se v Prušánkách narodil. Spolu se svou manželkou Dagmar mají dvě děti, Kateřinu (14) a Michala (27). Vystudoval Střední průmyslovou školu v Hodoníně. Momentálně pracuje jako manažer obchodního oddělení. Jeho největší vášní je zdravý pohyb. Věnuje se fotbalu, cyklistice, střelbě a dalším sportům. Působí jako předseda Sportovního klubu Podlužan Prušánky.

Byl jste vždy součástí místního sportu?
Od malička jsem hrál fotbal. Když můj syn měl deset let, začal jsem trénovat jeho tým a to po celý juniorský věk. Fotbalu se stále věnuju, hraju za Staré pány a každoročně si zahraju pár zápasů. Jsou to čtyři roky, co dělám předsedu sportovního klubu. Vystřídal jsem tak pana Stance, který tuto funkci vykonával několik let. Dá se říct, že jsem přeskočil předsedu fotbalového oddílu, toho jsem nikdy nedělal, i když k tomuto sportu mám nejblíže.

Co obnáší být předsedou SK Podlužan Prušánky?
Hlavní náplní je snažit se s předsedy jednotlivých oddílů děti motivovat a rozvíjet nejen ze sportovního hlediska, ale i toho lidského. Zkrátka vytáhnout děti od počítačů a podat jim sport formou, která je bude bavit a být jim dobrými vzory.
Být předsedou obnáší především spoustu starostí a času. Pod sportovní klub patří oddíl fotbalu, kuželek a šachů. Člověk musí navštěvovat schůzky, výkonné výbory sportovního klubu a jednotlivých oddílů. Také je potřeba komunikovat s předsedy, pokladníky a zpracovávat různou dokumentaci.
Hlavně bych chtěl zmínit, že tohle všechno by nešlo dělat bez toho, kdybych v tom neviděl smysl. Jakmile vidím, jak to ty děti baví a že to funguje, vůbec nelituju, že do toho vkládám tolik času. Chtěl bych touto cestou poděkovat mé rodině, která mi tohle všechno toleruje a podporuje mě. Bez toho by to nešlo.

Jaké máte cíle/plány v SK?
Co se týče fotbalového oddílu, tam se nám daří práce s mládeží.  Bohužel jsme teď měli dvouletý výpadek v A-mužstvu. A-mužstvo je hlavním reprezentantem obce a mladí fotbalisté k tomuto týmu vzhlíží. V současné době je to jeden z větších projektů, protože jsme se rozhodli A- mužstvo přihlásit. Dali jsme dohromady dvacet hráčů a máme nového trenéra. Fotbalová utkání jsou příležitostí, kde se lidé setkávají a komunikují spolu, proto v tom vidím důležitost.
V šachovém klubu se nám podařilo prohloubit spolupráci a vznikl dětský šachový kroužek, který nám tu dlouho chyběl. Dnes jej navštěvuje zhruba deset dětí, které jsou velmi šikovné, jde jim to a my je v tom maximálně podporujeme.
U kuželek je z naší strany výzva největší. Už několik let naše A-mužstvo hraje třetí kuželkářskou ligu a nemůže hrát na naší domácí dvoudráhové kuželně. Bohužel tak není šance, aby při soutěži zažili podporu domácího publika. Z toho důvodu máme v současné době podanou žádost o investiční dotaci. Nedávno se nám v datové schránce objevil dokument, díky kterému jsme zjistili, že náš projekt je předběžně schválen k financování. Na konci dubna už budeme vědět, zda nám dotace bude přidělena. Pevně věřím, že se nám podaří tento plán realizovat.

Je o sport v Prušánkách zájem?
Sportovní klub sdružuje 160 členů. Skvělým příkladem jsou kuželky. Většinou jsou kuželky záležitostí měst. U nás v Prušánkách máme obrovskou amatérskou ligu, které se účastní přes pětadvacet týmů.

Co se týče fotbalu, byl někdy problém sehnat trenéry?
Dalo by se říct, že z devadesáti procent je trenérem rodič. Když má syna v mladší přípravce, je jejím trenérem a poté spolu se synem posune do starší přípravky. Na hřišti takhle společně tráví čtyři dny v týdnu. Zbylých deset procent jsou lidi, kteří mají fotbal jako koníček.
Všichni naši trenéři mají licenci, kterou vyžadujeme. Jde nám hlavně o to, aby se sportovní činnost mohla dál posouvat.

Co Vám působení v zastupitelstvu přineslo?
Rozhodně mám nyní větší všeobecný přehled o činnosti obce. Mohu se díky zastupitelstvu podílet na různých řešeních podnětů od spoluobčanů. Samozřejmě mé působení v zastupitelstvu je i o komunikaci s lidmi a umění si vyargumentovat své pohledy a cíle. Tyhle zkušenosti pak využiju i v jiných sférách života. Jsem v týmu zastupitelů, který si vždycky stanoví priority, a jdou si za nimi. Takhle mě to baví.

Chodí za Vámi občané s poznatky ohledně vedení obce?
S tímhle jsem se zatím nesetkal. Lidé přichází, mají různé podněty a dotazy, ale nikdy nesměřovali přímou otázku na vedení obce.

Myslíte, že je o politiku v Prušánkách zájem?
Na zasedání zastupitelstva se přijde podívat v průměru tak deset lidí, což opravdu není moc. Nyní jsem v zastupitelstvu první období, a co mě zarazilo, je volební účast, která byla nízká.

Na jakou místní akci během roku se nejvíce těšíte?
Těch akcí je spousta. Ale moje nejoblíbenější je Gulášfest, který se koná na podzim, kdy už je taková ta časová pohoda. Na tuhle akci se sjíždí nejrůznější lidi z okolí a hlavně se sem vrací lidé, kteří v Prušánkách už nebydlí.

Je něco, co Vám v Prušánkách chybí?
Chybí mi tady startovací byty, kde by mohli bydlet mladí lidi nebo senioři.
Takový projekt už se připravuje, a je mi velmi sympatický. Je v plánu bytový dům postavit ve Vrbičkách a byly by v něm byty o velikosti 1+1 nebo 2+1.

 Chtěl byste něco doplnit nebo vzkázat občanům?
Jsem velkým příznivcem Tomáši Bati, tak bych chtěl citovat jeho dvě velké myšlenky: „Neříkej, že to nejde, raději řekni, že to zatím neumíš“
„Každé ráno každý dostaneme tisíc čtyři sta čtyřicet minut a záleží jenom na nás, jak s tímto časem naložíme“.

ptala se Markéta Husková