Z naší knihovny 4/2017
Vážení čtenáři a všichni, kteří zavítáte do knihovny z různých důvodů, ať už koupit jed na myši, nebo něco okopírovat, všechny vás opět po pár měsících zdravím.
Před námi jsou Vánoce, mnoho z nás má dovolené, děti prázdniny, tedy ideální čas na četbu. V knihovně je stále výběr, ať už nových knih nebo výměnných fondů. Peníze na nové knihy jsou již vyčerpány, je konec roku, ale již sepisuji tituly, které průběžně vychází a ty nakoupíme příští rok. Bude to např. šestý díl Husitské epopeje, novou knihu od Petry Soukupové Nejlepší pro všechny, Království meče od Niedla – 4. díl v sérii, Deník malého poseroutky-výprava za teplem a mnoho dalších.
Přišly další knihy na povinnou četbu, konkrétně Jozova Hanule a Babička. Znovu upozorňuji, dělám to snad v každém Zpravodaji, vracejte je do měsíce, protože obyčejně již na ně čekají další studenti. Povinnou četbu mají i žáci ZŠ. Když přijdou do knihovny, všichni chtějí „co nejtenší knihu, nejlépe do sto stran“. Když jim pak ukáži např. Švejka, tak na něj nevěřícně zírají. Referát mají zpracovat do určitého data. Hned v den zadání přichází svědomité holky, v průběhu měsíce, kdy se již krátí termín, se trousí kluci, kteří se diví, že kniha už není, ale neberou to nijak tragicky, ale měla jsem i maníka, který si přišel pro knihu v úterý ráno. Na otázku, kdy mají odevzdat referát, jsem dostala odpověď, že ten den dopoledne, ale že by byl chlapec vystresovaný, to ani náhodou.
V říjnu proběhla beseda na téma Pohádky. Byli na ní druháci s paní učitelkou Šupovou a tentokrát jsme se na pohádky podívali z různých úhlů pohledu. Děti hádaly z obrázků, o jakou pohádku se jedná, dále z vět, které se v pohádce vyskytly, dověděly se, že existují veršované pohádky a taky, že se v nich může vyskytovat jídlo a to i kouzelné. Podle obrázků z jídla pak hádaly, o kterou pohádku, i filmovou, se jedná. Jediné, co neuhodly, byly pečené krysy ze Shreka.
Další beseda byla v listopadu s předškoláky. Byla první ze série Lidské tělo a začali jsme smysly.
Děti si osahaly tabulku s Braillovým písmem, aby věděly, jak čtou slepí lidé, poznávaly sluchem různé zvuky (zvuky domova, zvířat a dopravních prostředků), v rámci chutě a čichu ochutnaly a očichaly různé věci, od soli, cukru, citrónu a vývaru z urologického a slinivkového čaje pro hořkou chuť. Došlo i na jeho vyplivnutí. Děti čichaly skořici, kakao, česnek, knihu, rozinky…
Dále pak se zavázanýma očima hmataly v krabici, ve které byly různé věci, které jsem našla v knihovně, jako tužka štětec, plyšák kamínek, nůžky, a hádaly, co to může být.
Přeji Vám klidné prožití vánočních svátků.
Milena Hromková