Nástroje pro usnadnění přístupu

Skip to main content

Opatření České pošty v souvislosti s koronavirem

Česká pošta v Prušánkách má otevřeno v těchto časech:

pondělí: 8.00 – 12.00 a 14.00 – 16.00
úterý: 8.00 – 12.00 a 13.00 – 15.00
středa: 8.00 – 12.00 a 14.00 – 16.00
čtvrtek: 8.00 – 12.00 a 13.00 – 15.00
pátek: 8.00 – 12.00 a 13.00 – 15.00

Každý den je vyhrazena otevírací doba do 9.00 pouze pro obsluhu klientů:

  • starších 65 let, včetně nezbytného doprovodu
  • kteří jsou držiteli průkazu ZTP/P, starší 50 let, včetně nezbytného doprovodu
  • kteří jsou zaměstnanci nebo osoby v obdobném poměru zařízení poskytujících pečovatelskou službu

Omezení poboček (18. 3. 2020)

Krizový štáb České pošty dnes na svém jednání přes videokonferenci rozhodl o následujících opatřeních:

Česká pošta od 19. března 2020 do odvolání omezuje otevírací dobu pro klienty. Hodiny pro veřejnost se upravují tak, že všechny pobočky na území České republiky se zavřou nejpozději v 16 hodin. Provozovatelé pošt Partner dostali od České pošty doporučení zavést stejné opatření. Omezení otevírací doby do 16 hodin je v jejich kompetenci.

Česká pošta od soboty 21. března 2020 do odvolání ruší víkendový provoz všech poboček. Všechny pobočky budou o sobotách a nedělích pro veřejnost uzavřeny. Provozovatelé pošt Partner dostali od České pošty doporučení zavést stejné opatření. Víkendové uzavření provozu je v jejich kompetenci.

Česká pošta na základě dnešního jednání vlády budou pobočky České pošty od 10 do 12 hodin zpřístupněné pouze občanům nad 65 let. Žádáme všechny ostatní klienty, aby respektovali toto rozhodnutí krizového štábu České pošty.

Žádáme veřejnost, aby pobočky České pošty navštěvovala pouze v nejnutnějších případech a aby omezila nakupování na e-shopech na věci, které nutně v současné době potřebuje. Zároveň žádáme klienty České pošty, aby aktuální stav hodin pro veřejnost sledovali na vstupu do pobočky a v informačním systému pobočky

***

Česká pošta zdarma přepravuje roušky (18. 3. 2020)

Česká pošta od zítřka, 19. března, do odvolání bude přepravovat zásilky s rouškami zdarma, tedy bez nutnosti platit poštovné. Podmínkou je, že odesilatel bude roušky posílat zdarma bez požadavku o zaplacení adresátem a nebude chtít po adresátovi za dodané zboží žádné peníze, ani ve formě dobírky.

Touto cestou předem děkujeme všem, kteří roušky věnují i svým pošťákům a pošťačkám, kteří jich mají také velký nedostatek.

„Celá společnost se potýká s nedostatkem roušek. Lidé je šijí doma a solidárně nabízí těm, kteří je potřebují. Odpuštění poštovného je to nejmenší, jak teď můžeme pomoci,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Zásilka musí mít tyto parametry:

  • zásilka bude v průhledném obalu,
  • zásilka musí být označena poznámkou „ROUŠKY“,
  • adresa adresáta i poznámka musí být na zásilce umístěny a připevněny tak, aby byly čitelné a umožňovaly běžnou manipulaci se zásilkou po celou dobu přepravy (např. samolepící štítek),
  • pokud bude mít zásilka rozměry: délka nejvýše 35,3 cm, šířka nejvýše 25 cm a tloušťka nejvýše 2 cm, bude možné zásilku vložit do běžné domovní schránky,
  • maximální rozměry zásilky mohou být: délka nejvýše 240 cm a součet všech jejích tří rozměrů nesmí přesahovat 300 cm,
  • zásilka musí být podána na přepážce pošty, nikoli vhozena do poštovní schránky.

S ohledem na současný maximální důraz na minimální kontakt mezi obyvatelstvem budou zásilky zasílány jako obyčejné zásilky, které je možné doručit vložením do domovní schránky (rozměry maximálně 35,3 x 25 x 2 cm) nebo doručením bez nutnosti stvrzení převzetí zásilky.

Vzhledem k použitému druhu služby (obyčejná zásilka) není ČP odpovědná za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu zásilky.

***

Dodávání zásilek v důsledku výskytu koronaviru (11. 3. 2020)

Vzhledem k vývoji situace, kdy byl koronavirus potvrzen již i v České republice, bude Česká pošta, s.p., v případě, že jí bude známo, že se jedná o jednotlivé adresáty, byty nebo lokalitu s výskytem koronaviru, popř. bude vyhlášena plošná karanténa na určitém území, postupovat při dodávání zásilek v dané lokalitě následujícím způsobem:

Obyčejné zásilky

Obyčejné listovní zásilky, které lze s ohledem na jejich rozměry vložit do domovní schránky adresáta, se vždy doručí vložením do domovní schránky adresáta.

Velké kusy obyčejných listovních zásilek, které není možné vložit do domovní schránky adresáta a Obyčejné balíky se uloží rovnou na ukládací poště bez pokusu o doručení. U těchto ukládaných zásilek odpovědný pracovník dodávací provozovny prodlouží úložní dobu na 30 dnů. Pokud u zásilky prodloužení úložní doby vyloučil odesílatel, nebude u konkrétní zásilky úložní doba prodloužena. K zásilkám musí být vyhotovena Výzva k vyzvednutí obyčejné zásilky (tisk. 11-060B), resp. Oznámení o příchodu zásilky/Potvrzení o převzetí zásilky, ve kterém musí být uveden správný, tj. prodloužený, datum konce úložní doby.

Výzva/Oznámení musí být vloženo do domovní schránky adresáta.

Zapsané zásilky

Listovní zásilky se uloží na ukládací poštu bez pokusu o doručení. U těchto ukládaných zásilek odpovědný pracovník dodávací provozovny prodlouží úložní dobu na 30 dnů. Pokud u zásilky prodloužení úložní doby vyloučil odesílatel nebo není v souladu s podmínkami dané služby, nebude u konkrétní zásilky úložní doba prodloužena. K zásilkám musí být vyhotoveno Oznámení o příchodu zásilky/Potvrzení o převzetí zásilky, ve kterém musí být uveden správný, tj. prodloužený, datum konce úložní doby (je-li to s ohledem na požadavek odesílatele možné).

Oznámení musí být vloženo do domovní schránky adresáta.

V případech, kdy je v karanténě pouze např. jeden byt (tzn., že v karanténě není celý dům, ulice apod.), může být u zásilky proveden náhradní pokus o doručení sousedům. Tento postup není možný u zásilek s doplňkovou službou Dodání do vlastních rukou a Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta.

Zásilky adresované adresátům, kteří jsou v karanténě, lze jednorázově bezplatně doslat (tzn., že dodávací provozovna, ke které byla zásilka doslána, odmaže výjimečně v těchto případech službu „jednorázová dosílka“) do lokality, kde není nařízena karanténa. Adresát výjimečně v tomto případě uvede při žádosti o dosílku (e-mail, telefon) nejenom novou adresu, ale také označení „nového“ adresáta, kterému má být zásilka na nové adrese dodána. Provozovna, která žádost přijala, žádost zaeviduje dle p. př. 4414, a to včetně zaevidování nového adresáta. Označení nového adresáta musí být vyznačeno na zásilce (z úpravy zásilky musí být zřejmé, že se jedná o dosílku v důsledku karantény, tj. o bezplatnou dosílku). Tento postup není možný u zásilek s doplňkovou službou Dodání do vlastních rukou a Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta a u zásilek, u kterých to vyloučil odesílatel.

Balíky se uloží bez pokusu o doručení. U těchto ukládaných zásilek odpovědný pracovník dodávací provozovny prodlouží úložní dobu na 15, resp. 30 dnů (podle druhu zásilky). Pokud u zásilky prodloužení úložní doby vyloučil odesílatel nebo není v souladu s podmínkami dané služby, nebude u konkrétní zásilky úložní doba prodloužena. K zásilkám musí být vyhotoveno Oznámení o příchodu zásilky/Potvrzení o převzetí zásilky, ve kterém musí být uveden správný, tj. prodloužený, datum konce úložní doby (je-li to s ohledem na požadavek odesílatele možné).

Oznámení musí být vloženo do domovní schránky adresáta.

V případech, kdy je v karanténě pouze např. jeden byt (tzn., že v karanténě není celý dům, ulice apod.), může být u zásilky proveden náhradní pokus o doručení sousedům. Tento postup není možný u zásilek s doplňkovou službou Dodání do vlastních rukou a Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta.

Zásilky adresované adresátům, kteří jsou v karanténě, lze jednorázově bezplatně doslat do lokality, kde není nařízena karanténa. Adresát výjimečně v tomto případě uvede při žádosti o dosílku (e-mail, telefon) nejenom novou adresu, ale také označení „nového“ adresáta, kterému má být zásilka na nové adrese dodána. Provozovna, která žádost přijala, žádost zaeviduje dle p. př. 4414, a to včetně zaevidování nového adresáta. Označení nového adresáta musí být vyznačeno na zásilce (z úpravy zásilky musí být zřejmé, že se jedná o dosílku v důsledku karantény, tj. o bezplatnou dosílku). Tento postup není možný u zásilek s doplňkovou službou Dodání do vlastních rukou a Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta a u zásilek, u kterých to vyloučil odesílatel.

V případě uložených balíků, které je možné vyzvednout na identifikační kód pro výdej zásilky, bude balík standardně vydán tomu, kdo sdělí správný identifikační kód spolu se jménem a příjmením adresáta nebo podacím číslem zásilky.

Bude-li v důsledku koronaviru uzavřena určitá lokalita, může adresát balíku, který je možné vyzvednout na identifikační kód pro výdej zásilky, požádat o změnu ukládací pošty mimo uzavřenou lokalitu, kde bude balík vydán po splnění výše uvedených podmínek.

Poštovní poukázky, které je možné doručit vložením do domovní schránky, se vloží do domovní schránky.

Poštovní poukázky, které není možné doručit vložením do domovní schránky, se uloží u příslušné ukládací pošty bez pokusu o doručení. K poštovní poukázce musí být vyhotovena Výzva k vyzvednutí (tisk. 11-064V), která musí být vložena do domovní schránky adresáta. Vzhledem k tomu, že platnost poštovní poukázky je 25 dní (nezvolil-li odesílatel jinak), nejsou pro její dodání nastaveny žádné další mimořádné postupy.